Nabi Muhammad menangis di padang mahsyar - Espada Fajar

Latest

buka mata buka telinga

Nabi Muhammad menangis di padang mahsyar

 

 Assalamualaikum ya muslimin musilmah.
kali saya akan membagi sebuah gambaran di saat telah terjadinya kiamat nanti. yaitu pada saat di padang mahsyar. ini bukan Ramalan. karena ini merupakan ucapan yang keluar dari seseorang yang mempunya Akhlak mulai, sifat sempurna yaitu Baginda Rasulullah SAW.

dari Abbas r.a, Rasulullah bersabda :
"orang yang pertama dibangkitkan dari kubur ialah MUHAMMAD SAW. Jibriil a.s akan datang kepadanya membawa seekor buraq, israfil datang membawa bendera dan mahkota. izrail datang membawa pakaian-pakaian syurga.

Israfil bersua: "wahai roh yang baik! kembalilah ke tubuh yang baik."
maka, kubur terbelah dua. pada seruan ketiga, ketika Rasulullah SAW berdiri, baginda SAW telah membuang tanah diatas kepala dan janggut baginda SAW. baginda SAW melihat kanan dan kiri. baginda SAW dapati, tidak ada lagi bangunan. lalu Baginda SAW menangis sehingga mengalir air matanya ke pipi.

Baginda SAW bersabda : "kekasihku jibril! gembirakanlah aku!".

jibril as berkata : "apakah yang kamu lihat dihadapanmu?"

Baginda SAW bersabda: "bukan seperti itu pertanyaanku."

jibril as berkata: "adakah kamu tidak melihat bendera kepujian yang terpacak di atasmu?"

baginda SAW bersabda :"bukan itu maksud pertanyaanku. aku bertanya kepadamu akan umatku. dimana perjanjian mereka? niscaya akan, kuatlah pertolongan pada hari ini. aku akan mensyafaatkan umatku."

Jibril as menyeru : "wahai sekalian makhluk, datanglah kamu semua ketempat perhimpunan yang telah disediakan oleh Allah Taala."

umat-umat datang dalam keadaan masing-masing berkelompok.

setiap kali Nabi Muhammad SAW berjumpa satu umat, baginda SAW akan bertanya: "Dimana umatku?"

Jibril a.s berkata : "wahai Muhammad! umatmu adalah umat yang terakhir."

apabila nabi Isa a.s datang, Jibril a.s menyeru: "tempatmu!" maka Nabi Isa a.s dan Jibril a.s menangis.

Nabi Muhammad SAW berkata: "mengapa kamu berdua mengangis?"

Jibril as berkata: "Bagaimana keadaan umatmu, Muhammad?"

Nabi Muhammad bertanya : "dimana umatku?"

Jibril a.s berkata: "mereka semua telah datang. mereka berjalan lambat dan perlahan."

apabila mendengar perkataan itu, Nabi Muhammad SAW menangis lalu bertanya: "wahai Jibril! bagaimana keadaan umatku yang berbuat dosa?"

Jibril a.s berkata: "lihatlah mereka wahai Muhammad SAW!"

Nabi Muhamad SAW bertemu umatnya yang berdosa. mereka menangis serta memikul beban diatas punggung mereka sambil menyeru: "wahai Muhammad!"

Nabi Muhammad SAW bersabda: "wahai umatku."
mereka berkumpul di sisinya. umat-umatnya menangis.

Allah SWT berfirman di dalam keadaan Dia amat mengetahui sesuatu yang tersembunyi: "dimana umat Muhammad SAW?"

Jibril a.s berkata: "mereka adalah sebaik umat."

Allahh SWT berfirman: "wahai Jibril! katakanlah kepada kekasihKu Muhammad SAW bahwa umatnya akan datang untuk ditayangkan di hadapanku."

Jibril as kembali di dalam keadaan menangis lalu berkata: "wahai Muhammad! umatmu telah datang untuk di hadapkan kepada Allah SWT."

Nabi Muhammad SAW berpaling ke arah umatnya lalu berkata: "sesungguhnya kamu telah dipanggil untuk dihadapkan kepada Allah SWT."

Allah SWT berfirman: "hari ini, Kami akan membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka usahakan. hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yang mentaatiKu. dan, Aku akan mengazab sesiapa yang mendurhaka terhadapKu."

suara jeritan dan tangisan semakin kuat.

Nabi Muhammad SAW menyeru: "Tuhanku. penguasaku, penghuluku...! aku tidak meminta untuk diriku. sesungguhnya aku meminta untuk umatku dariMu."

ketika itu juga, neraka Jahanam berseru: "siapakah yang memberi syadaat kepada umatnya?"

Neraka pula berseru: "wahai Tuhanku... penguasaku dan penghuluku. selamatkanlah Muhammad dan umatnya dari siksaanya. selamatkanlah mereka dari kepanasanku, bara apiku, penyiksaanku dan azabku. sesungguhnya mereka adalah umat yang lemah. mereja tidakakan sabar dengan penyiksaan."

Nabi Muhammad SAW lebih-lebih lagi sedihnya. air matanya telah hilang dan kering dari pipinya.

sekali, baginda SAW sujud di hadapan Arsy Allah S.W.T. dan sekali lagi, baginda SAW rukuk untuk memberi syafaat bagi umatnya. para Nabi melihat keluh kesah dan tangisannya. Mereka berkata: "Maha Suci Allah! Hamda yang paling dimuliakan Allah taala ini begitu mengambil berat, hal keadaan umatnya. "

Fatimah ra. bertanya: "dimana aku hendak mendapatkanmu di hari kiamat nanti, wahai bapakku?"

Baginda SAW menjawab : "kamu akan menjumpaiku di sebuah telaga ketika aku sedang memberi minum umatku."

tatkala umat Nabi Muhammad sedang mencari mimbar Nabi Muhammad untuk mendapatkan syafaat pada hari kiamat. Mariam, Aisyah, Khadijah dan Fatimah Az-Zahra sedang duduk. ketika Mariam melihat umat Nabi Muhammad SAW dia berkata: "ini umat Nabi Muhammad SAW. mereka telah sesat dari Nabi mereka."

suara Mariam, telah didengari oleh Nabi Muhammad SAW.

Nabi Adam a.s. berkata kepada Nabi Muhammad SAW :"ini umatmu, wahai Muhammad! mereka berkeliling mencarimu untuk meminta syafaat kepada Allah Taala."

Nabi Muhamad SAW menjerit dari atas mimbar lalu bersabda : "marilah kepadaku, wahai umatku! wahai sesiapa yang beriman dan tidak melihatku. aku tidak pernah lari dari kamu melainkan aku senantiasa memohon kepada Allah Taala untukmu."

umat Nabi Muhammad SAW berkumpul di sisinya.

ketika diatas sirat,  Nabi Muhammad SAW bersabda kepada malaikat Malik : wahai  Malik dengan kebenaran Allah Taala ke atasmu, palingkanlah wajahmu dari umatku sehingga mereka dapat melepasi. jika tidak, mereka akan gemetar apabila melihatmu."

Nabi Muhammad SAW berhenti diatas sirat. setiap kali baginda SAW melihat seorang dari umatnya bergayut diatas Sirat, baginda SAW akan menarik tangannya dan membangunkan dia kembali.

Nabi Muhammad SAW berkata : "Tuhan. selamatkanlah mereka. Tuhan. Selamatkanlah mereka"

begitulah kasih sayang Nabi Muhammad SAW kepada kita, terlebih terhadap umatnya yang tidak pernah melihatnya akan tetapi mencintai beliau.





terimakasih telah membaca postingan ini. semoga menjadikan kita orang yang lebih cinta lagi dengan Nabi kita. baginda Rasulullah SAW. :)
Wassalamualaikum Warrahmatullahi Wabaraakatuh.

No comments:

Post a Comment